Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (Mouhijärvi ja Suodenniemi), Tampere, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi

Asiakaspalvelu (03) 240 5110, avoinna ma-pe 8.30-15.45

Pakkausjätteiden keräysverkosto jakautui Pirkanmaalla

Pirkanmaan Jätehuollon nykyisestä ekopisteverkosta siirtyy 84 lähinnä kauppojen yhteydessä olevaa pistettä pakkausten tuottajavastuun toteutuksesta vastaavan Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n vastuulle ja hoitoon 1.7.2016.

Asukkaiden suuntaan tämä näkyy lähinnä niin, että pisteisiin on vaihtunut uudentyyppisiä keräysvälineitä. Rinki Oy vastaa pisteiden sopimuksista, keräysvälineistä, siisteydestä ja tyhjennyksistä omalla logistiikallaan. Rinki Oy perustaa myös uusia pisteitä. Suurimmissa Rinki-pisteissä on vastaanotto myös muovipakkauksille kartongin, lasin ja metallin lisäksi.

Pakkausasetus siirsi vastuun kuluttajapakkausjätteiden keräämisestä kunnilta pakkausten tuottajille eli kaupalle ja teollisuudelle. Keräysverkoston piti pakkausasetuksen mukaan olla toiminnassa tammikuussa 2016. Vuoden alkukuukaudet Pirkanmaan Jätehuolto järjesti korvausta vastaan pakkausjätteiden keräyspalvelun tuottajille määräaikaiseen sopimukseen perustuen.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy täydentää toistaiseksi pakkausjätteiden keräysverkostoa olemassa olevilla ekopisteillään ja kiinteistökohtaisella keräyksellä.  Yhtiö muun muassa tarjoaa kiinteistöille maksuttoman metallin ja lasipakkausten keräyksen. Keräys koskee niitä kiinteistöjä, joilla on sekajätteen lisäksi myös biojätekeräys.

Linkeistä voi hakea lähimmän ekopisteen ja lajitteluohjeet.

Lisätietoja:  Pirkanmaan Jätehuolto Oy
logistiikkapäällikkö Timo Varsala, puh. 050 338 2463