Biomyllyn avautumisen lähestyessä käynnistimme syyskuussa mittavan biokampanjan. Biokampanjan tehtävänä on levittää tietoa Biomyllystä, biolajittelusta ja sen ympäristöhyödyistä sekä motivoida kuluttajia biolajittelun pariin.
– Kampanja näkyi vuoden 2020 aikana monin tavoin. Tapahtumia ei päästy koronapandemian vuoksi järjestämään, mutta yhtiön sosiaalisen median kanavissa kampanjan videot, kuvamateriaali ja uutiset tavoittivat noin 79 000 ihmistä. Paikallisissa medioissa julkaistuilla artikkeleilla tavoitettiin noin 125 000 lukijaa. Erilaisilla kampanjailmoituksilla, omilla julkaisuillamme (mm. Roskalehti) sekä verkkosivuilla tavoitimme lisäksi noin 350 000 ihmistä, kertoo biokampanjan tuottaja Jenni Ruotsalo.
Kannattaako sinkun lajitella ja voiko biojätteestä tehdä leipää? Karoliina Blackburn ja Valtteri Auvinen tekivät 10 minuutin mittaista tietoiskua biojätteen lajittelusta kymmenessä eri tyylilajissa. Ympäristö kiittää, Karoliina kertoo. Videot löytyvät yhtiön YouTube -kanavalta.
Kampanjan aikana tuotettiin upeita bioarkimuotikuvia, jotka kuvasi Laura Happo. Kuvia käytetään muun muassa julisteina sekä näkyvyyskampanjoissa.
Kampanja jatkuu vuonna 2021 muun muassa biohenkisellä hävikkikokkikisalla Tähteetöntä tulevaisuutta sekä Biomyllyn avajaisjuhlilla. Kampanja nostaa biolajittelua myös osaksi Marttojen ja Ekokumppaneiden järjestämien tapahtumien sisältöä.
Olemme mukana valtakunnallisessa Rakasta joka murua -kampanjassa, joka tähtää ruokahävikin vähentämiseen ja biolajittelun tehostamiseen. Kampanjan toteuttavat ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä Suomen Kiertovoima ry ja Suomen Kuntaliitto. Kampanja kestää vuoden 2021 loppuun. Lue lisää kampanjasta