Pelataan pelejä – kännykällä tai tietokoneella
Pelit ovat Pirkanmaan Jätehuollon kehittämiä nettipohjaisia, omilla puhelimilla tai tableteilla pelattavia maksuttomia pelejä, joissa opitaan jätteiden lajittelua ja tutustutaan kiertotalouteen. Pelit on rakennettu Seppo-alustalle.
Ohjeet Seppo-pelien käyttöön
Peliohjeet opettajille
- Mene Seppo-kauppaan
- Valitse ”Lataa sponsoroitu peli”
- Kirjoita hakukenttään pelin aktivointikoodi. Alakoulut: Alakingi, Yläkoulut: Yläkingi
Ohjeita peliympäristössä toimimiseen
Useimmat tehtävät on rakennettu niin, että järjestelmä arvioi tehtävät automaattisesti ja antaa palautetta pelaajalle. Pelissä on myös tehtäviä, jotka opettajan/ohjaajan tulee arvioida. Tehtäviin kannattaa tutustua etukäteen ja jakaa vasta sen jälkeen peli oppilaille.
Muista: kun aloitat pelin, muista käynnistää se Käynnistä/Play -painikkeesta ohjaajanäkymän oikeasta yläkulmasta.
Biotähti-pelissä selviää kuka on porukan biotietäjä.
Biotähti-peli
Pelaa Pirkanmaan Biotähti-peliä!
Pirkanmaan Jätehuollon toimialueella käy voimakas biopuhuri. Jokaisessa kunnassa puuhataan biojätteen parissa ja niinpä kuntiin on pesiytynyt biokysymys poikineen.
Biotähti-pelissä seikkailet Pirkanmaan Jätehuollon 17 omistajakunnan alueella. Pelaa yksin tai porukalla, peliohjeet ja vinkkejä löydät kuvan alta. Onnea peliin!
Peliohjeet
Biotähti-pelissä on 17 kysymystä: yksi jokaisessa Pirkanmaan Jätehuollon toimialueen kunnassa. Pelin läpipelaaminen kestää keskimäärin noin 20 minuuttia.
Klikattuasi pelilinkkiä valitse uusi peli, anna itsellesi pelaajanimi ja ryhdy pelaamaan! Peli alkaa Tampereelta, jossa näet ensimmäisen tehtäväkuvakkeen avoimena. Vastaa kysymyksiin järjestyksessä kartalla seikkaillen. Muista vastata mahdollisimman tunnollisesti, niin pääset toiselle tasolle ja pelin päätepysäkille Biomyllyyn saakka.
Pelivinkkejä
- Biopeli toimii parhaiten mobiiliversiona mutta on pelattavissa myös tietokoneella.
- Peli alkaa kun avaat ensimmäisen kysymyksen (Tampere, kysymys nro. 1).
- Peli kerää pelaajista ainoastaan pelaajanimen ja pisteet.
- Pelatessasi puhelimella muista kerätä tehtävien pisteet, jotta pisteesi karttuvat!
Stoppi ruokahävikille -pelissä opitaan arvostamaan ruokaa ja välttämään ruokahävikkiä.
Stoppi ruokahävikille -peli
Laitetaan ruokahävikille stoppi!
Jani on 11-vuotias koululainen. Janin koulu on mukana Tähteitä nolla! -kampanjassa, jonka tarkoitus on ruokahävikin vähentäminen kouluissa. Opettaja on antanut Janin luokalle kotitehtäväksi tutustua ruokahävikkiin.
Lähde Janin kanssa selvittämään mitä on ruokahävikki, mistä ruokahävikkiä syntyy ja miten meistä jokainen voi arkisilla valinnoillaan ja teoillaan vähentää ruokahävikin syntymistä.
Peli on toteutettu yhteistyössä Ekokumppanien kanssa.
Peliohjeet
Pelissä tutustut Janin kanssa ruokahävikkiin. Peli on suunniteltu 3-6 -luokkalaisille lapsille, mutta aikuisen kanssa myös nuoremmat lapset voivat pelata peliä.
Suosittelemme pelaamaan peliä Seppo-sovelluksella, älypuhelimella tai tabletilla. Pelaaminen onnistuu myös selaimessa (tuetut selaimet Chrome, Firefox ja Safari).
- Peliä voi pelata yksin tai pienissä ryhmissä.
- Tehtävät löytyvät pelipohjalta kysymysmerkkien takaa.
- Tehtävän alussa on johdanto, jonka voi kuunnella äänitteeltä ja/tai lukea tekstinä.
- Tehtävän jälkeen tuleva arviointi kannattaa lukea. Sovelluksessa tehtävästä kertyneet pisteet voi arvioinnin jälkeen kerätä talteen nappia painamalla.
- Huom! Pelipohjaa saa siirreltyä tarttumalla ja zoomattua ”nipistämällä” tai +/- -merkeistä.
Arvostetaan ruokaa ja vältetään sen joutumista jätteeksi. Onnea peliin!
Kekseliäs kuluttaja -pelissä voit testata tietämystäsi ja oppia uutta, miten tuottaa vähemmän jätettä ja kuluttaa kestävämmin.
Kekseliäs kuluttaja -peli
Oletko kekseliäs kuluttaja?
Peliohjeet
Ohjeita pelipohjaan ja tehtävien avaamiseen
Ensimmäisen tehtävän kohdalla lukee ”Aloita tästä”. Tehtävät avataan menemällä tehtäväkuvakkeen päälle ja klikkaamalla ”Avaa”. Vastattuasi kysymykseen, paina ”Lähetä”, jolloin oikea vastaus tulee näkyviin.
Pystyt liikuttamaan ja loitontamaan pelipohjaa, jos kaikki tehtävät eivät näy näytöllä.
Jos tehtäväkuvake on läpinäkyvä, niin silloin tehtävä ei ole vielä auki. Se tarkoittaa sitä, että et ole vastannut vielä edelliseen tehtävään.
Jos tehtäväkuvake on vihreä, niin olet jo vastannut kyseiseen tehtävään.
Kuka on luokan Kierrätyskingi? Testaa pelaamalla.
Alakouluille ja yläkouluille löytyy omat Kierrätyskingi-pelit.
Kierrätyskingi-peli
Kierrätyskingi-pelin peliohjeet opettajille
Mene Seppo-kauppaan
Valitse ”Lataa sponsoroitu peli”
Kirjoita hakukenttään pelin aktivointikoodi:
- alakoulut: Alakingi
- yläkoulut: Yläkingi
Oletko mestarilajittelija kuten Bioman? Peli sopii alakouluille.
Tutustu tästä Biomaniin ja Bioman-peliin.