Siirry sisältöön

Pelikirjasto

Pelataan pelejä – kännykällä tai tietokoneella

Pelit ovat Pirkanmaan Jätehuollon kehittämiä nettipohjaisia, omilla puhelimilla tai tableteilla pelattavia maksuttomia pelejä, joissa opitaan jätteiden lajittelua ja tutustutaan kiertotalouteen. Pelit on rakennettu Seppo-alustalle.

Ohjeet Seppo-pelien käyttöön


Peliohjeet opettajille

  • Mene Seppo-kauppaan
  • Valitse ”Lataa sponsoroitu peli”
  • Kirjoita hakukenttään pelin aktivointikoodi. Alakoulut: Alakingi, Yläkoulut: Yläkingi

Ohjeita peliympäristössä toimimiseen

Useimmat tehtävät on rakennettu niin, että järjestelmä arvioi tehtävät automaattisesti ja antaa palautetta pelaajalle. Pelissä on myös tehtäviä, jotka opettajan/ohjaajan tulee arvioida. Tehtäviin kannattaa tutustua etukäteen ja jakaa vasta sen jälkeen peli oppilaille.

Muista: kun aloitat pelin, muista käynnistää se Käynnistä/Play -painikkeesta ohjaajanäkymän oikeasta yläkulmasta.

Oppilaat pääsevät kirjautumaan peliin sisään pin-koodilla, jonka opettaja jakaa oppilaille ”Lisää pelin henkilöt” -painikkeen (vasemmalla) kautta. Pin-koodissa ja pelaajatunnuksessa isot ja pienet kirjaimet ovat merkityksellisiä.
Peli kannattaa käynnistää puhelimen selaimen kautta (ei esimerkiksi Googlen oman hakukoneen kautta). Puhelimeen kannattaa ladata Play Seppo -sovellus (löytyy Google Play:sta).
Kirjautuessaan kukin pelaaja luo oman pelaajatunnuksen tai voidaan myös luoda ryhmätunnukset, tällöin käytössä on vain yksi puhelin tai tabletti. Jokaisella pelin pelaajalla on siis sama pin-koodi, mutta eri pelaajatunnukset. Pelaajatunnus kannattaa ottaa talteen, sillä jos pelistä kirjautuu vahingossa ulos kesken kaiken, omalla pelaajatunnuksella pääsee jatkamaan siitä mihin jäi. Uudestaan pin-koodilla kirjauduttaessa peli alkaa ihan alusta.
Pelaajanäkymässä oppilaat (pelaajat) pääsevät näkemään pelissä mukana olevien kokonaispisteet, mutta eivät yksittäisten tehtävien pisteitä tai arviointeja.
Opettaja näkee kunkin pelaajan suoriutumisen tehtäväkohtaisesti “Tehtävät” -painikkeen takaa pelaajanäkymän oikeasta laidasta. Täällä tapahtuu myös ns. luovien tehtävien arviointi. Osasta luovia tehtäviä saa automaattisesti täydet pisteet, mutta osan pisteyttää opettaja. Alapuolelta ”Pisteet”-painikkeesta pääsee näkemään kunkin pelaajan kokonaispisteet.
Luovien tehtävien tekoa helpottaa jos opettaja tuo luokkaan muutaman biojätteeseen sopivan jätteen (leivänpala/banaaninkuoret/perunankuoria/kasvin lehti/talouspaperin pala/ tms.)
Oppilaat voivat tarvita myös paperia ja kyniä. Ja älypuhelimet tai tabletit! Oppilaiden tuotokset löytyvät pelin jälkeen arkistosta.
Hyviä pelihetkiä luokille!

Biotähti-pelissä selviää kuka on porukan biotietäjä.

Biotähti-peli


Pelaa Pirkanmaan Biotähti-peliä!

Pirkanmaan Jätehuollon toimialueella käy voimakas biopuhuri. Jokaisessa kunnassa puuhataan biojätteen parissa ja niinpä kuntiin on pesiytynyt biokysymys poikineen.

Biotähti-pelissä seikkailet Pirkanmaan Jätehuollon 17 omistajakunnan alueella. Pelaa yksin tai porukalla, peliohjeet ja vinkkejä löydät kuvan alta. Onnea peliin!

Peliohjeet

Biotähti-pelissä on 17 kysymystä: yksi jokaisessa Pirkanmaan Jätehuollon toimialueen kunnassa. Pelin läpipelaaminen kestää keskimäärin noin 20 minuuttia.

Klikattuasi pelilinkkiä valitse uusi peli, anna itsellesi pelaajanimi ja ryhdy pelaamaan! Peli alkaa Tampereelta, jossa näet ensimmäisen tehtäväkuvakkeen avoimena. Vastaa kysymyksiin järjestyksessä kartalla seikkaillen. Muista vastata mahdollisimman tunnollisesti, niin pääset toiselle tasolle ja pelin päätepysäkille Biomyllyyn saakka.

Pelivinkkejä

  • Biopeli toimii parhaiten mobiiliversiona mutta on pelattavissa myös tietokoneella.
  • Peli alkaa kun avaat ensimmäisen kysymyksen (Tampere, kysymys nro. 1).
  • Peli kerää pelaajista ainoastaan pelaajanimen ja pisteet.
  • Pelatessasi puhelimella muista kerätä tehtävien pisteet, jotta pisteesi karttuvat!

Pelaa Biotähti-peliä tästä.

Stoppi ruokahävikille -pelissä opitaan arvostamaan ruokaa ja välttämään ruokahävikkiä.

Stoppi ruokahävikille -peli


Laitetaan ruokahävikille stoppi!

Jani on 11-vuotias koululainen. Janin koulu on mukana Tähteitä nolla! -kampanjassa, jonka tarkoitus on ruokahävikin vähentäminen kouluissa. Opettaja on antanut Janin luokalle kotitehtäväksi tutustua ruokahävikkiin.

Lähde Janin kanssa selvittämään mitä on ruokahävikki, mistä ruokahävikkiä syntyy ja miten meistä jokainen voi arkisilla valinnoillaan ja teoillaan vähentää ruokahävikin syntymistä.

Peli on toteutettu yhteistyössä Ekokumppanien kanssa.

Peliohjeet

Pelissä tutustut Janin kanssa ruokahävikkiin. Peli on suunniteltu 3-6 -luokkalaisille lapsille, mutta aikuisen kanssa myös nuoremmat lapset voivat pelata peliä.

Suosittelemme pelaamaan peliä Seppo-sovelluksella, älypuhelimella tai tabletilla. Pelaaminen onnistuu myös selaimessa (tuetut selaimet Chrome, Firefox ja Safari).

  • Peliä voi pelata yksin tai pienissä ryhmissä.
  • Tehtävät löytyvät pelipohjalta kysymysmerkkien takaa.
  • Tehtävän alussa on johdanto, jonka voi kuunnella äänitteeltä ja/tai lukea tekstinä.
  • Tehtävän jälkeen tuleva arviointi kannattaa lukea. Sovelluksessa tehtävästä kertyneet pisteet voi arvioinnin jälkeen kerätä talteen nappia painamalla.
  • Huom! Pelipohjaa saa siirreltyä tarttumalla ja zoomattua ”nipistämällä” tai +/- -merkeistä.

Arvostetaan ruokaa ja vältetään sen joutumista jätteeksi. Onnea peliin!

Pelaa Stoppi ruokahävikille -peliä tästä.

Kekseliäs kuluttaja -pelissä voit testata tietämystäsi ja oppia uutta, miten tuottaa vähemmän jätettä ja kuluttaa kestävämmin.

Kekseliäs kuluttaja -peli


Oletko kekseliäs kuluttaja?

Nykypäivänä tavaroita kulutetaan paljon. Elämme kulutuskulttuurissa, jossa ostetaan uutta, vaihdetaan vanhahtava tavara uudempaan malliin tai tavara hajoaa ja se heitetään pois. Tavaroita kuluttamalla kulutamme myös arvokkaita luonnonvarojamme sekä energiaa ja lisäksi jätettä syntyy valtavat määrät. Näihin kuluu myös turhaan aikaa sekä rahaa.Kotitaloudesta löytyy paljon erilaisia käyttötavaroita, joista suurin osa kuuluu johonkin näistä ryhmistä: tekstiilit, huonekalut, sähkölaitteet ja erilaiset harrastusvälineet. Tiesitkö, että näiden kaikkien elinikää pystytään pidentämään eri keinoilla?
Hyppää mukaan Kekseliäs kuluttaja -peliin! Pelissä voit testata tietämystäsi ja oppia uutta, miten tuottaa vähemmän jätettä ja kuluttaa kestävämmin erityisesti kotitalouden käyttötavaroiden osalta. Voit saada uusia vinkkejä ja tietoa, miten voit toimia ympäristövastuullisemmin arjessasi.
Peli on tehty yhteistyössä Ekokumppanien kanssa.

Peliohjeet

Kulje pelilaudalla nuolten osoittamaan suuntaan ja vastaa eri aihealueiden kysymyksiin järjestyksessä. Kysymyksiin vastaamalla keräät itsellesi pisteitä sen mukaan, miten onnistuit vastaamisessa. Vastaa kysymykseen oman tiedon tai tuntuman pohjalta. Kun olet vastannut kysymykseen, oikea vastaus tulee näkyviin. Jos arviointi ei tule automaattisesti näkyviin vastattuasi kysymykseen, klikkaa ”Näytä arviointi” -painiketta ja voit lukea lisätietoja aiheesta ja oppia uutta! Tämän jälkeen voit edetä seuraavaan tehtävään.
Pelin alussa käsitellään kotitalouden käyttötavaroiden negatiivisia vaikutuksia ympäristöön. Tehtävien tarkoitus on saada ajattelemaan, miksi tavaroiden kuluttamista tulisi vähentää ja jätteen syntymistä ehkäistä. Näiden tehtävien jälkeen päästään siihen, kuinka kotitalouksissa pystytään kuluttamaan kestävämmin sekä annetaan käytännön vinkkejä omaan arkeen. Pelin lopuksi olet toivottavasti saanut uusia ajatuksia ja ideoita, joita voit toteuttaa nyt omassa arjessasi. Näin helppoa on tehdä arjen ympäristötekoja!

Ohjeita pelipohjaan ja tehtävien avaamiseen

Ensimmäisen tehtävän kohdalla lukee ”Aloita tästä”. Tehtävät avataan menemällä tehtäväkuvakkeen päälle ja klikkaamalla ”Avaa”. Vastattuasi kysymykseen, paina ”Lähetä”, jolloin oikea vastaus tulee näkyviin.

Pystyt liikuttamaan ja loitontamaan pelipohjaa, jos kaikki tehtävät eivät näy näytöllä.

Jos tehtäväkuvake on läpinäkyvä, niin silloin tehtävä ei ole vielä auki. Se tarkoittaa sitä, että et ole vastannut vielä edelliseen tehtävään.

Jos tehtäväkuvake on vihreä, niin olet jo vastannut kyseiseen tehtävään.

Pelaa tästä Kekseliäs kuluttaja -peliä.

Kuka on luokan Kierrätyskingi? Testaa pelaamalla.
Alakouluille ja yläkouluille löytyy omat Kierrätyskingi-pelit.

Kierrätyskingi-peli


Kierrätyskingi-pelin peliohjeet opettajille

Mene Seppo-kauppaan

Valitse ”Lataa sponsoroitu peli”

Kirjoita hakukenttään pelin aktivointikoodi:

  • alakoulut: Alakingi
  • yläkoulut: Yläkingi

Ympäristökasvatusta lapsille ja nuorille

Oletko mestarilajittelija kuten Bioman? Peli sopii alakouluille.
Tutustu tästä Biomaniin ja Bioman-peliin.