Pelit ovat Pirkanmaan Jätehuollon kehittämiä nettipohjaisia, omilla puhelimilla tai tableteilla pelattavia maksuttomia pelejä, joissa opitaan jätteiden lajittelua ja tutustutaan kiertotalouteen.
Pelit on rakennettu Seppo-alustalle.
Peliohjeet opettajille
- Mene Seppo-kauppaan
- Valitse ”Lataa sponsoroitu peli”
- Kirjoita hakukenttään pelin aktivointikoodi. Alakoulut: Alakingi, Yläkoulut: Yläkingi
Ohjeita peliympäristössä toimimiseen:
Useimmat tehtävät on rakennettu niin, että järjestelmä arvioi tehtävät automaattisesti ja antaa palautetta pelaajalle. Pelissä on myös tehtäviä, jotka opettajan/ohjaajan tulee arvioida. Tehtäviin kannattaa tutustua etukäteen ja jakaa vasta sen jälkeen peli oppilaille.
Kun aloitat pelin, muista käynnistää se Käynnistä/Play -painikkeesta ohjaajanäkymän oikeasta yläkulmasta.
Oppilaat pääsevät kirjautumaan peliin sisään pin-koodilla, jonka opettaja jakaa oppilaille ”Lisää pelin henkilöt” -painikkeen (vasemmalla) kautta. Pin-koodissa ja pelaajatunnuksessa isot ja pienet kirjaimet ovat merkityksellisiä.
Peli kannattaa käynnistää puhelimen selaimen kautta (ei esimerkiksi Googlen oman hakukoneen kautta). Puhelimeen kannattaa ladata Play Seppo -sovellus (löytyy Google Play:sta).
Kirjautuessaan kukin pelaaja luo oman pelaajatunnuksen tai voidaan myös luoda ryhmätunnukset, tällöin käytössä on vain yksi puhelin tai tabletti. Jokaisella pelin pelaajalla on siis sama pin-koodi, mutta eri pelaajatunnukset.
Pelaajatunnus kannattaa ottaa talteen, sillä jos pelistä kirjautuu vahingossa ulos kesken kaiken, omalla pelaajatunnuksella pääsee jatkamaan siitä mihin jäi. Uudestaan pin-koodilla kirjauduttaessa peli alkaa ihan alusta.
Pelaajanäkymässä oppilaat (pelaajat) pääsevät näkemään pelissä mukana olevien kokonaispisteet, mutta eivät yksittäisten tehtävien pisteitä tai arviointeja.
Opettaja näkee kunkin pelaajan suoriutumisen tehtäväkohtaisesti “Tehtävät” -painikkeen takaa pelaajanäkymän oikeasta laidasta. Täällä tapahtuu myös ns. luovien tehtävien arviointi. Osasta luovia tehtäviä saa automaattisesti täydet pisteet, mutta osan pisteyttää opettaja.
Alapuolelta ”Pisteet”-painikkeesta pääsee näkemään kunkin pelaajan kokonaispisteet.
Luovien tehtävien tekoa helpottaa jos opettaja tuo luokkaan muutaman biojätteeseen sopivan jätteen (kuten:leivänpala/banaaninkuoret/perunankuoria/kasvin lehti/talouspaperin pala/ tms.)
Oppilaat voivat tarvita myös paperia ja kyniä. Ja älypuhelimet tai tabletit!
Oppilaiden tuotokset löytyvät pelin jälkeen arkistosta.
Hyviä pelihetkiä luokille!
Lisätiedot: lajitteluneuvonta(at)pjhoy.fi