Siirry sisältöön
Jotta voimme tyhjentää jäteastiasi, muista aurata piha ja ajotiet sekä puhdistaa lumet jäteastioiden päältä. Lue lisää

Ohjeet Seppo-peleihin kouluille

Pelit ovat Pirkanmaan Jätehuollon kehittämiä nettipohjaisia, omilla puhelimilla tai tableteilla pelattavia maksuttomia pelejä, joissa opitaan jätteiden lajittelua ja tutustutaan kiertotalouteen. 

Pelit on rakennettu Seppo-alustalle.

Peliohjeet opettajille

  • Mene Seppo-kauppaan
  • Valitse ”Lataa sponsoroitu peli”
  • Kirjoita hakukenttään pelin aktivointikoodi. Alakoulut: Alakingi, Yläkoulut: Yläkingi

Ohjeita peliympäristössä toimimiseen:

Useimmat tehtävät on rakennettu niin, että järjestelmä arvioi tehtävät automaattisesti ja antaa palautetta pelaajalle. Pelissä on myös tehtäviä, jotka opettajan/ohjaajan tulee arvioida. Tehtäviin kannattaa tutustua etukäteen ja jakaa vasta sen jälkeen peli oppilaille.

Kun aloitat pelin, muista käynnistää se Käynnistä/Play -painikkeesta ohjaajanäkymän oikeasta yläkulmasta.

Oppilaat pääsevät kirjautumaan peliin sisään pin-koodilla, jonka opettaja jakaa oppilaille ”Lisää pelin henkilöt” -painikkeen (vasemmalla) kautta. Pin-koodissa ja pelaajatunnuksessa isot ja pienet kirjaimet ovat merkityksellisiä. 

Peli kannattaa käynnistää puhelimen selaimen kautta (ei esimerkiksi Googlen oman hakukoneen kautta). Puhelimeen kannattaa ladata Play Seppo -sovellus (löytyy Google Play:sta).

Kirjautuessaan kukin pelaaja luo oman pelaajatunnuksen tai voidaan myös luoda ryhmätunnukset, tällöin käytössä on vain yksi puhelin tai tabletti. Jokaisella pelin pelaajalla on siis sama pin-koodi, mutta eri pelaajatunnukset.

Pelaajatunnus kannattaa ottaa talteen, sillä jos pelistä  kirjautuu vahingossa ulos kesken kaiken, omalla pelaajatunnuksella pääsee jatkamaan siitä mihin jäi. Uudestaan pin-koodilla kirjauduttaessa peli alkaa ihan alusta.

Pelaajanäkymässä oppilaat (pelaajat) pääsevät näkemään pelissä mukana olevien kokonaispisteet, mutta eivät yksittäisten tehtävien pisteitä tai arviointeja.

Opettaja näkee kunkin pelaajan suoriutumisen tehtäväkohtaisesti “Tehtävät” -painikkeen takaa pelaajanäkymän oikeasta laidasta. Täällä tapahtuu myös ns. luovien tehtävien arviointi. Osasta luovia tehtäviä saa automaattisesti täydet pisteet, mutta osan pisteyttää opettaja.

Alapuolelta ”Pisteet”-painikkeesta pääsee näkemään kunkin pelaajan kokonaispisteet. 

Luovien tehtävien tekoa helpottaa jos opettaja tuo luokkaan muutaman biojätteeseen sopivan jätteen (kuten:leivänpala/banaaninkuoret/perunankuoria/kasvin lehti/talouspaperin pala/ tms.)

Oppilaat voivat tarvita myös paperia ja kyniä. Ja älypuhelimet tai tabletit!

Oppilaiden tuotokset löytyvät pelin jälkeen arkistosta.

Hyviä pelihetkiä luokille!

Lisätiedot: lajitteluneuvonta(at)pjhoy.fi