Asiakaspalvelussa teen työtä ison tavoitteen eteen
Ympäristöasiat kiinnostivat Katjaa jo opiskeluaikana, ja hän mietti, että jätehuolto voisi olla aika siisti duunipaikka.
Kun Katja Välikangas aloitti työharjoittelujakson Koukkujärven jätekeskuksessa, hän opiskeli ympäristötekniikan insinöörin tutkintoa Tampereen ammattikorkeakoulussa. Siitä on nyt noin kymmenen vuotta.
– Tein kesän ajan töitä jätekeskuksen asiakaspalvelussa. Aamut olivat aikaisia, ja työ tuntui vastuulliselta ja itsenäiseltä. Muistan lokkiparvet ja suuren jätepenkan, jossa oli kasoittain roskapusseja. Tammervoiman hyötyvoimalaa ei ollut vielä olemassa – onneksi nykyään on. Tuntuu tosi oudolta, että joskus kaikki jäte kipattiin maahan. Olen saanut nähdä hienon muutoksen, kuinka ympäristönsuojelu on kehittynyt jätehuollossa, Katja pohtii.
Hän jatkoi opintojaan vuoden ja palasi seuraavana kesänä töihin jätekeskukseen.
– En varsinaisesti koskaan suunnitellut uraa jätehuollossa, mutta ajattelin, että se voisi olla aika siisti duunipaikka. Toisen kesän jälkeen jatkoin työtä sijaisena. Ja täällä olen vieläkin, koska tää on mun juttu. Asiantuntemukseni on kehittynyt koko ajan.
Ympäristöasiat kiinnostivat Katjaa jo lukiossa.
– Ilmastonmuutoksesta puhuttiin jo silloin, ja oli ihan selvää, että sen pysäyttäminen on tärkeä asia. Jätehuollossa voin tänäkin päivänä tehdä tämän ison tavoitteen eteen työtä. Myös uusiutuva energia kiinnosti kouluaikoina, ja nyt onkin todella hienoa, että Pirkanmaan Jätehuollolla on oma biolaitos, jossa tuotetaan biojätteistä biokaasua.
Pulmia ratkotaan yhdessä työkavereiden kanssa
Viimeisimmät vuodet Katja on tehnyt asiakasneuvojana taloyhtiöiden ja yritysten asiakaspalvelutyötä. Jätekeskuksessa tapasi asiakkaat kasvokkain, nyt käytössä ovat puhelin ja sähköiset kanavat.
– Tykkään asiakaspalvelusta. Parasta on, kun saan asiakkaalle nopeasti vastauksen, joka auttaa. Puhelimessa työpäivä kuluu nopeasti, ja kiirettäkin on välillä. Minulla on noin 30 asiakaskontaktia päivässä. Joskus puhelu kestää pidempään, joskus vain puoli minuuttia. Varsinkin juhlapyhien aikaan meihin otetaan paljon yhteyttä. Silloin yleensä jätettäkin syntyy enemmän, Katja kertoo.
Tällä hetkellä uudet jätehuoltomääräykset työllistävät asiakaspalvelua, koska taloyhtiöiden asukkaille tulee lisää lajittelupalveluja. Katja sopii jätehuollon asioista isännöitsijöiden ja taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajien kanssa.
– Yleisimmät asiat ovat jäteastioiden tyhjennysten aikataulujen sopiminen ja tyhjennysten ongelmatilanteet. Pienillä yrityksillä on aika samantapainen jätehuolto kuin taloyhtiöillä. Palvelen myös esimerkiksi kouluja, päiväkoteja ja terveyskeskuksia.
Työtä tehdään paljon myös yhdessä tiimikavereiden kanssa.
– Kaikki ovat ihania, ja meillä on hyvä henki. On tärkeää, että voimme vaihtaa kokemuksia ja ratkoa pulmia yhdessä. Meillä on myös etäaamukahvit, jossa jutellaan kevyemmistä aiheista.