Jäteasemilla- ja keskuksissa ennätysvuosi

Jäteasemat ja jätekeskukset kokivat asukkaiden lisääntyneen vapaa-ajan ja remontti-innon läpi koronarajoitusten sulkeman Suomen. Uusia laitureita rakennettiin ja varastoja siivottiin heti keväästä lähtien.

Uudetkin asiakkaat löysivät oman kylän jäteaseman

Parkanon jäteasemalla jo viitisentoista vuotta työskennellyttä urakoitsija Teijo Koivulaa mikään jäte ei enää yllätä, mutta koronan vaikutus asiakas- ja jätemääriin löi hänetkin ällikällä.

– Vaikutus näkyi heti. Kaikki ennätykset lyötiin. Ja materiaalia tuli paljon! Asiakkaita oli meilläkin ihan ruuhkaksi asti. Pikkuhiljaa väki löytää tänne enemmän ja enemmän, Koivula kuvaa tilannetta.

Toimipisteissämme asiakasmäärä kasvoi vuonna 2020 noin 12 prosenttia. Parkanon jäteasemalla kasvua oli jopa kolmannes edelliseen vuoteen verrattuna.

Erilaisen puujätteen vastaanottomäärä nousi sekä jäteasemilla että jätekeskuksissa. Sekalaisen puun vastaanotto kasvoi noin 17 prosenttia ja kyllästetyn puun yli 60 prosenttia. Puutarhatkin saivat osansa poikkeusajan kotoiluinnostuksesta, risuja tuotiin jätekeskuksiin yli 40 prosenttia edellisvuotta enemmän.

jäteasemaa
kävijää
kasvoi kyllästetyn puun vastaanottomäärä

Sujuvaa ja turvallista asiointia

Kotitalouksien vaarallisen jätteen vastaanottomäärät kasvoivat noin 15 prosenttia. Parkanoonkin niitä tuotiin tavallista enemmän. Vaarallisten jätteiden pakkaaminen, tunnistaminen ja merkitseminen on tärkeää.

– Vaarallisen jätteiden kanssa asiakkaat tarvitsevat välillä enemmän opastusta. Aina asiakkaallakaan ei ole tietoa, mitä aine on. Epämääräisistä pakkauksista ja tunnistamattomista aineista tulee ylimääräistä työtä lajittelussa ja pakkaamisessa. Ne voivat olla vaaraksi myös työntekijälle ja ympäristölle, Teijo Koivula kertoo.

“Maltti on valttia ja kun lajittelu kuormaan tapahtuu jo kotona, kaikki pääsee helpommalla!”

Asiointia helpottaa ja jouduttaa, kun jäteasemalla ei joudu viemään tavaraa edestakaisin, vaan lasti on kasattu jo lähtiessä lajittelua silmällä pitäen. Teijo Koivula käyttää mielellään asiantuntemustaan asiakkaiden opastamisessa ja paras palkinto onkin, kun asiakas on tyytyväinen palveluun.

Vilkkaimmalla jäteasemallamme Tampereen Nekalassa kävi noin 40 tuhatta asiakasta vuonna 2020.

Jäteasemat ja jätekeskukset

Jokaisessa alueemme kunnassa on jäteasema. Lisäksi Tampereella ja Nokialla on kaksi täyden palvelun jätekeskusta.