Siirry sisältöön

Koukuttavasta kuluttamisesta kohti harkittuja hankintoja

Onko tavallisen tallaajan onnellisuus kytköksissä siihen, mihin käytämme rahamme ja millaisia kuluttajia olemme?

Mikä merkitys yhden ihmisen kuluttamisen järkevöittämisellä on kokonaiskuvaan – voiko sillä olla oikeasti merkitystä? Tulevana perjantaina päästään taas mielenkiintoisen keskustelun äärelle, kun Hurmaavan surmaava kulutus -keskustelutilaisuus rantautuu Sampolan Isoon saliin perinteisesti Euroopan jätteen vähentämisen viikon perjantai-iltana klo 18. Tilaisuus on tarjonnut jo lukuisina vuosina hätkähdyttäviä faktoja ja erittäin asiallista pohdintaa kulutuksen teemojen äärellä – tämän vuoden keskusteluteemat onnellisuuden rakentumisesta ja vaatteiden kulutuksesta herättävät varmasti monenmoisia tunteita.

Valitsetko 28 minuutin dopamiiniryöpyn vai 100 alennusprosentin?

Muutamia vuosia takaperin tilaisuudessa kuultiin kulutustutkija Terhi-Anna Wilskan puheenvuoro, joka jäi hyvinkin vahvasti mieleeni. Wilskan mukaan ostohetken onnellisuus kestää tutkitusti noin 28 minuuttia. Eli kun ostat esimerkiksi uuden vaatteen tai tavaran, kulutustapahtuman tuottama dopamiiniryöppy kestää noin 28 minuuttia. Ja tuo annos mielihyvähormonia voi aiheuttaa pahimmillaan riippuvuutta – ihan oikeasti.

Black Friday – tai pikemminkin viikon mittainen Black Week -hulabaloo – ei suoranaisesti kannusta harkitsemaan kahta kertaa ostotapahtuman äärellä. Jokaisen ostoksen kohdalla tulisi aina miettiä, mistä tarve kumpuaa, sillä tottahan toki niitä aitoja tarpeitakin on. On tärkeää tunnistaa, että ne ovat varmasti aitoja, eivätkä joka mediasta kumpuavan kulutustsembalon tuottamaa ostotarvetta. Nyt, jos koskaan, kaikkien tulisi kiinnittää huomiotaan siihen, mihin rahat kuluvat. Ekokumppanit julkaisivat muuten juuri uuden Tekstiilioppaan, jonka Hanki harkiten -osio antaa hyviä vinkkejä vastuullisempiin hankintoihin.

Hurmaavan surmaava kulutus 25.11.2022 klo 18–20 Sampolassa

Odotan innolla tämän vuoden hurmaavan surmaavaa keskustelua kuluttamisesta. Filosofi ja hyvinvoinnin psykologian dosentti Frank Martela pohtii puheenvuorossaan, minkälainen kuluttaminen tuottaa hyvinvointia, minkälainen kuluttaminen ei tuota hyvinvointia ja miettii, miten hyvinvointia voisi vahvistaa parhaiten ilman liiallista luonnonvarojen käyttöä.

Eetti ry:n vastuullisuusasiantuntija Anniina Nurmi taas kyseenalaistaa roolimme kuluttajina ja pureutuu siihen, miten muuten kuin kuluttamalla voimme vaikuttaa vaatealan rakenteisiin.

Kuulemme ensin kummaltakin alustuspuheenvuoron, jota seuraa yhteinen keskusteluosuus, johon yleisökin pääsee halutessaan osallistumaan viestien kautta. Perinteisen Euroopan
jätteen vähentämisen viikon tilaisuuden järjestää Ekokumppanit yhteistyössä Pirkanmaan Jätehuollon ja Tampereen seudun työväenopiston kanssa. Nähdään Sampolassa!

Sanni Kouhi, projektipäällikkö, Ekokumppanit Oy

Kirjoittaja harkitsee omia hankintojaan tarkasti, sillä jättämällä ostamatta voi säästää jopa 100 %!